Het CO2 gaat onder hoge druk door een pijpleiding. Dit transport stelt hoge eisen aan de pijpen. Dat blijkt uit een rapport van de Duitse milieuorganisatie BUND dat op 18 november jl. verschenen is.
Het gas moet droog zijn om roest in de pijpleiding te vermijden. CO2 lost op in water en vormt dan koolzuur. Hoe hoger de druk, hoe ernstiger de gevolgen van koolzuurvorming zijn. Staal met koolstof, zoals vaak gebruikt wordt, kan aangetast worden door koolzuur. Stel dat er een klein lek ontstaat. Dan ontsnapt CO2 en veroorzaakt vanwege het zogeheten Joule-Thomsons-effect een sterke afkoeling op de plek van het lek. Daardoor wordt het staal ter plaatse minder taai en dat kan een pijpbreuk veroorzaken.
Het rapport van BUND gaat over opslag in watervoerende lagen en is wat dat betreft voor een groot deel niet van belang voor de Nederlandse situatie met opslag in lege gasvelden. Volgens BUND geeft de opslag in watervoerende lagen kans op aardbevingen en lekkages. Ook is uitgerekend dat er maar voor een beperkt aantal jaren opslagcapaciteit is: het gaat om 27 keer het CO2 dat de Duitse kolencentrales produceren.
Bron:http://www.bund.net/nc/bundnet/presse/pressemitteilungen/detail/zurueck/pressemitteilungen/artikel/bund-gutachten-abscheidung-und-endlagerung-von-co2-aus-kohlekraftwerken-birgt-enorme-risiken, 18 november 2010.
In de naam CATO wordt de T van Transport nog genoemd. Bij CCS wordt dat aspect verzwegen. Uiteraard kleven er risico’s aan transport van CO2 per pijplijn, over de weg, per schip of trein.
Daarbij wordt de opslagcapaciteit voor CO2 ENORM overdreven. Alleen “droge velden” zijn heel misschien bruikbaar. En dat beperkt het aantal locaties enorm. CO2 zal voor GROOTSCHALIGE opslag in Noord-Nederland per pijplijn aangevoerd worden uit heel NW-Europa. De buizen daarvoor zullen van diverse afmetingen zijn, diverse koppelstukken en diverse afsluiters zijn dan nodig. Al dat materiaal zal van RVS moeten zijn. Daarvoor is een GROTE hoeveelheid nikkel nodig. Dit plan neemt zoveel van de wereldproductie NIKKEL , dat de prijs ervan enorm zal stijgen, waardoor CCS té kostbaar wordt.
Dat afsluiters kunnen haperen blijkt uit de olieramp in de golf van Mexico en in de bijna-ramp met CO2 in Mönchen-Gladbach en Wuppertal.